9 اشتباه رایج در طراحی داخلی منزل

۱۳۹۹/۵/۱۶

اشتباهات-رایج-در-طراحی-داخلی

این مسئله برای همه اتفاق می افتد، به خرید رفته اید و وسیله ای می بینید که واقعا فوق العاده است و با خود می گویید که چقدر این وسیله مناسب اتاق نشیمن من است.
آن را میخرید و با هیجان به خانه میبرید اما وقتی آن را در مکانی که برایش در نظر گرفته اید قرار می دهید متوجه می شوید که اصلا مناسب آنجا نیست، با خود می گویید کجای کار را اشتباه کرده ام؟
چیزی که اکثر ما نمیدانیم این است که طراحی داخلی نیازمند چشمانی تیزبین و داناست. ممکن است در ویترین مغازه ای وسیله ای را ببینیم که خیلی از آن خوشمان بیاید اما این بدان معنی نیست که آن وسیله حتما برای خانه ما عالیست.
طراحان داخلی می دانند که چه رنگی، چه نوع نورپردازی، اندازه اتاقها و قراردادن وسایل در مکان مخصوص چه تاثیری در طراحی داخلی اتاق خواهد گذاشت آیا می تواند مناسب باشد یا کلا همه چیز را خراب می کند.
در زیر به چند تا از اشتباهاتی که هر کسی در طراحی منزلش ممکن است دچار شود می پردازیم:

1. اندازه ها در طراحی داخلی
هرگز نباید تمام وسایل داخل خانه یک اندازه و یک سطح باشند. می توانید با مبلمان و وسایل و دیگر چیزها در اندازه های مختلف این کار را به انجام برسانید.
رعایت نکردن اندازه وسایل اولین اشتباهی است که تقریبا همه انجام می دهند. این کار چشمانی با مهارت می خواهد تا بتواند یک اتاق را بی و عیب و نقص طراحی کند.
برخی افراد چیزهای زیاد و کوچکی در یک اتاق می گذارند و باعث شلوغ شدن اتاق می شوند و به چشم فرصت استراحت نمی دهند در حالیکه برخی دیگر از افراد اجسام حجیم و بزرگ را درون یک اتاق می گذارند، باعث می شوند تا اتاق کوچک و پر به نظر برسد.
راز رسیدن به مقیاس های متناسب ترکیبی از اشکال، اندازه ها و سایزهای مختلف است. اگر فقط یک مورد باشد که بخواهید به خاطر آن یک طراح دکوراسیون استخدام کنید آن هم برای کمک گرفتن برای نسبت ها و مقیاس هاست.
با استفاده از اندازه های درست اتاقتان دارای یک طراحی موفق خواهد بود.

2. قبل از خرید بودجه خود و قیمت ها را بررسی کنید
همه ما در معرض خریدهای ناگهانی هستیم. قبل از رفتن به نمایشگاه مبلمان بهتر است برنامه ریزی کنیم و بودجه مان را بررسی کنیم.
ابتدا باید اتاق را اندازه گرفت. جایگاه و اندازه مبلمان باید مشخص باشد. با برنامه قبلی به نمایشگاه رفتن به شما کمک می کند تا بدانید چه می خواهید و هزینه اضافی پرداخت نکنید.
پشیمانی از خرید حس خیلی بدی ایجاد می کند پس اول برنامه ریزی کنید سپس خرید کنید.

3. کمک بخواهید
حتی ماهرترین طراحان هم اشتباه می کنند. وقتی که ماهها روی یک اتاق کار می کنید مشکل می شود اشتباهات را تشخیص داد و نیازمند چشمانی تازه است تا مشکلات را ببیند.
از یک دوست بخواهید تا در مورد انتخاب رنگ، پارچه و یا ترتیب چینش اتاق نظر دهد. اگر امکان دارد یک طراح استخدام کنید تا شما را راهنمایی کند.
لازم نیست حتما او را برای کل پروژه استخدام کنید چون طراحانی هستند که ساعتی دستمزد دریافت می کنند. طراحان دکوراسیون ایده های بسیاری دارند که می توانند خانه شما را دگرگون سازد.

4. ترتیب قرار دادن مجموعه ها و کلکسیون ها
همه ما تقریبا کلکسیون هایی داریم. ممکن است از یک پرنده سرامیکی شروع شده باشد و حالا شما مجموعه ای از پرنده های سرامیکی در اندازه ها و رنگهای مختلف دارید که طی سالها آنها را جمع آوری کرده اید.مناسبترین راه برای به نمایش گذاشتن مجموعه ای مثل این چیست؟
خب، اشتباهی که اکثر ما مرتکب می شویم این است که اعضای مجموعه را سرتاسر خانه قرار می دهیم مثلا یکی از پرنده ها را بالای شومینه قرار می دهیم و دیگری را روی میز میگذاریم.
مهم نیست که چه باشند ولی باید آنها را بصورت گروهی بچینید. بنابراین کلکسیونتان را بصورت گروهی چیده و آنها را باغرور و به نحوه درست به نمایش بگذارید.

5. آویزان کردن آثار هنری
شما می توانید هر یک از دیوارهای خانه را به نمایشگاه آثار هنری شخصی تبدیل کنید. هر کسی باید یک نوع از هنر را در خانه اش به نمایش بگذارد چه یک نقاشی نادر رنگ روغن باشد چه یک نقاشی دوران پیش دبستانی فرزندتان.
اما اینکه چگونه آنها را آویزان کنیم مهم است.
بهترین کار برای اینکه مطمئن شویم هیچ اشتباهی رخ نمی دهد و اشتباهی دیوار را سوراخ نکنیم این است که طرح کلی قاب ها را روی کاغذ بکشید و خیلی راحت آنها را با چسب نواری به دیوار بچسبانید چند جا را امتحان کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.
با ترتیب قرار گرفتن ها، اندازه ها و رنگها بازی کنید و به خاطر داشته باشد تا از اشتباه شماره یک که اکثر مردم انجام می دهند یعنی اندازه های برابر، دور باشید.   

6. ابتدا قالی ها و پرده ها را بخرید
یک اشتباه رایج دیگر این است که اول شروع به رنگ آمیزی می کنیم. اول باید قالی ها و پرده ها را تهیه کنید.
چرا؟ چون خرید پارچه و قالی با رنگ دلخواهتان وسپس انتخاب رنگ برای دیوارها آسانتر است از خرید یک فرش یا پرده دلخواه با رنگ متناسب با دیوارها.
خب پس متناسب با بودجه و اندازه اتاق به خرید بروید به نمونه پارچه ها و قالی ها نگاهی بیاندازید آنچه را که دوست دارید پیدا کنید و وقتی از آن راضی بودید رنگ یا رنگهای متناسب با آنها را برای دیوارها پیدا کنید.

7. شخصیت بخشیدن
درحالیکه تماشای یک نمایشگاه مبلمان مدرن و جدید بسیار لذت بخش است اما مراقب باشید که نباید همه چیز را از یکجا و در یک زمان بخرید.
انجام این کار یکی دیگر از اشتباهات رایج در امر طراحی داخلی است. اگر همه وسایل خیلی با هم ست باشند باعث می شود تا خانه فاقد شخصیت باشد.
چطور به خانه مان شخصیت ببخشیم؟ به آرامی و مرور زمان. سالها طول می کشد تا خانه ای کامل و با طراحی زیبا داشته باشید.
شخصیت با طراحی داخلی ساخته می شود با خرید مثلا یک صندلی عجیب از یک فروشگاه لوازم دست دوم یا یک نقاشی فوق العاده که از فروشنده ای در خیابان خریده اید.
کم کم به مرور زمان چیزهایی می یابید که دوستشان دارید و شخصیت خانه تان را می سازد.

8. یک "مرکز توجه" به اتاق اضافه کنید
هر اتاق به یک مرکز توجه نیاز دارد مکانی که توجه ها را به خود جلب کند و جایی باشد  برای چشم تا بتواند استراحت کند و اتاق را با عملکردی خاص طراحی کند.
(به خاطر داشته باشید که می توان برای اتاقهای بزرگتر چندین مرکز توجه داشت.) فراموش کردن این نکته اشتباه بسیار رایجی است.
در برخی اتاق ها بسیار ساده است مثلا در اتاقی که تلویزیون وجود دارد خود تلویزیون مرکز توجه است و بقیه وسایل مثل صندلی ها و مبلمان همه متمرکز به تلویزیون هستند.
در بقیه اتاقها اول یک مرکز توجه پیدا کنید سپس بقیه وسایل را اطراف آن بچینید مثلا یک نقاشی بزرگ، شومینه و یا یک میز بازی

9. وسایل قدیمی و آنتیک خانوادگی را اگر دوست ندارید نگهداری نکنید
اکثر ما وسایلی داریم که از نسل های گذشته به ما رسیده است و باصطلاح در خانواده دست به دست گشته است تا به ما رسیده است.
این وسایلی آنتیکی که ما دوستشان نداریم نمی خواهیم جلوی چشممان باشد و دوست داریم آن را در انباری بگذاریم اما نمیتوانیم چرا؟ چون از مادربزرگ به ما رسیده است؟ چرا باید در خانه مان چیزی داشته باشیم که ما را خوشحال نمیکند؟
بهتر است استفاده دیگری برای این وسایلی که دوستشان ندارید بیابید، مثلا آنها را رنگ کنید، به یکی دیگر از اعضای فامیل بدهید و یا این اجازه را به خودتان بدهید که آنها را بفروشید و بجایش چیز دیگری که دوست دارید را بخرید.
خودتان را از قید و بند رها کنید و خانه تان را پر از چیزهایی کنید که شما را خوشحال می کند.

..